
Kurikulum
Abaku je aritmetika pro 21. století
Kurikulum pro jednotlivá věková období dítěte stanovuje adekvátní úlohy a doporučuje k nim aktivity z metodiky Abaku START. Naše kurikulum se průběžně doplňuje o nové aktivity, jakmile jsou odborně otestovány. Doporučení vycházejí ze zkušeností pedagogů a jejich didaktických znalostí.
První období 5-8 let
Pracuje s přirozenými čísly v rozmezí do 20, 100, 1 000, 1 000 000
- Umí je přečíst, napsat, uspořádat, porovnat.
- Používá znaménka rovnosti i nerovnosti.
- Pracuje s nulou.
- Doporučená aktivita: Abakové míčky.
Sčítá a odčítá čísla v daném rozsahu
- Uvědomuje si vzájemný vztah mezi sčítáním a odečítáním a prakticky ho používá.
- Doporučená aktivita: Vytváření trojic, Plusíkovský vodotrysk.
Řeší jednoduché úlohy (z reálného světa) s využitím základních matematických operací
- Doporučená aktivita: Abakové řetězce, Doprava v Plusíkově.
Násobí jednociferná čísla mezi sebou
- Uvědomuje si vzájemný vztah násobení a dělení a prakticky ho využívá.
- Doporučená aktivita: Abakové řetězce, Doprava v Plusíkově.
Druhé období 8-11 let
Sčítá, odčítá, násobí a dělí v oboru přirozených čísel
- Zpaměti sčítá a odčítá do 100, násobí a dělí v oblasti malé násobilky.
- Využívá komutativnost i asociativnost.
- Uvědomuje si vzájemný vztah mezi sčítáním a násobením a mezi dělením a odečítáním a prakticky ho využívá.
- Provádí kontrolu výpočtu.
- Doporučená aktivita: Abakové řetězce, Doprava v Plusíkově.
Vyhledává, sbírá a třídí data
- Čte a sestavuje jednoduché tabulky a grafy
- Doporučená aktivita: Doprava v Plusíkově
Řeší praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je hodně nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky
- Doporučená aktivita: Plusíkovské skrýše
Třetí období 11 – 16 let
Počítá v oboru celých a racionálních čísel
- Užívá druhou mocninu a odmocninu.
- Doporučená aktivita: Abakové řetězce, Doprava v Plusíkově.
Modeluje a řeší situace s využitím dělitelnosti
- Určí násobky a dělitele daného čísla.
- Používá znaky dělitelnosti.
- Rozloží číslo na součin.
- Doporučená aktivita: Abakové řetězce, Co kdyby, Abakové datum, Pevná linka v Plusíkově, Pokaždé jinak, a přece stejně, Registrační značky.
Nalézá geometrický význam druhých a třetích mocnin a odmocnin
Matematizuje jednoduché reálné situace
Navrhuje různé postupy řešení a zdůvodňuje zvolený postup řešení
Řeší reálné situace pomocí rovnic a soustav rovnic
- Doporučená aktivita: Pevná linka v Plusíkově, Pokaždé jinak, a přece stejně, Registrační značky.
Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data
- Porovnává soubory dat.
- Doporučená aktivita: Doprava v Plusíkově.
Používá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh a problémů
- Hledá další řešení.
- Doporučená aktivita: Loterie.
Vzájemný vztah RVP ZV a Abaku
Jak Abaku podporuje očekávané výstupy RVP (ŠVP)
Výstup | Komentář | |
---|---|---|
1. | M-3-1-02 | pohotové čtení čísel - jednociferný - víceciferných |
2. | M-3-2-03 | orientace zleva-doprava, shora dolů - sloupec - řádek, tabulka |
3. | M-3-1-02 M-3-1-03 |
obraz čísla na číselné ose - před - za - hned před - hned za - mezi - o kolik "kroků" |
4. | o kolik je dvojice čísel větší - menší | |
5. | kolik musím ubrat - přidat - tzv. rámečky | |
6. | M-3-1-04 M-5-1-02 |
pohotové sčítání - odčítání čísel - jednociferných - dvojciferných - víceciferných bez přechodu - s přechodem |
7. | M-9-1-01 M-9-1-03 |
pohotové upravené násobilkové spoje - krát větší - krát menší využijeme při krácení a rozšiřování zlomků, při prvočíselném rozkladu, "n" a "D" kritéria dělitenosti |
8. | M-9-1-01 | násobky stejných čísel - 2. a 3. mocniny a odmocniny trojúhelníková a čtvercová čísla obsah čtverce - 2. mocnina čísla |
9. | M-9-1-08 | rovnice |
10. | M-5-1-01 | pamětné počítání |
11. | M-5-1-01 | komutativnost |
12. | práce s 0, možnosti, využití | |
13. | M-5-4-01 | nestandardní úlohy |
14. | M-9-2-01 M-9-2-02 |
vyhledávání, porovnání, vyhodnocování a zpracování dat |
15. | M | využívání vztahů desítkové, šedesátkové soustavy |
16. | M-9-4-01 | kombinační úsudek |
17. | ICT-5-2-03 | komunikace pomocí internetu - hraje s robotem či protihráčem |
18. | ICT | dodržování pravidel bezpečnosti při pohybu po síti a při práci s PC |
19. | etická výchova | dodržování pravidel hry |
20. | průřezové téma - OSV | rozvoj sociální, osobnostní, morální |